Bert Mooiman

Docent Muziektheorie

Bio

De pianist, organist, kerkmusicus en muziektheoreticus Bert Mooiman studeerde aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). Hij behaalde de diploma’s Uitvoerend Musicus piano (bij Theo Bruins) en orgel (bij Wim van Beek, improvisatie bij Bert Matter) cum laude, en ontving de Fock-medaille voor zijn bijzondere artistieke prestaties. Hij won prijzen op internationale orgelconcoursen in o.a. Groningen en Ljubljana. De hoofdvakstudie Theorie der Muziek sloot hij af in 2003 met het artikel ‘Olivier Messiaen en de Franse harmonie’ dat werd gehonoreerd met de Martin J. Lürsenprijs.

Van 1993 tot 2000 werkte hij als pianosolist voor Het Nationale Ballet. Sinds 2000 is hij als docent hoofdvak muziektheorie, piano en improvisatie en als onderzoeksbegeleider verbonden aan het Koninklijk Conservatorium. In 2021 promoveerde hij aan de Universiteit Leiden met het proefschrift ‘An Improvisatory Approach to Nineteenth-Century Music’. Hij is betrokken bij diverse internationale projecten rond het improvisatieonderwijs, en was gastdocent in o.m. Londen, Boekarest en Graz. Hij publiceert over muziektheoretische onderwerpen en geeft colleges voor HOVO aan de Universiteit Leiden. Als pianist treedt Bert Mooiman zowel solistisch als in kamermuziekverband op. Daarnaast is hij redacteur van het tijdschrift Piano Bulletin van de European Piano Teachers Association. Sinds 1989 is hij vaste organist van de Nieuwe Badkapel (’s-Gravenhage), waar hij nauw betrokken was bij de restauratie van het Van Dam-orgel uit 1926. In deze kerk heeft hij tevens de beschikking over een historische Pleyel-vleugel en een Alexandre-harmonium. Tot 2011 was hij daarnaast titulair organist van de Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk te Breda. Als organist is Bert Mooiman regelmatig te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.